Scott Wolniak
A White-Walled Dewdrop, 2019
Acrylic, gesso, graphite on canvas
17 x 13 inches
43.2 x 33 cm
43.2 x 33 cm
'La complejidad sensorial inmersiva del paisaje, especialmente los bosques, siempre me ha conmovido más allá de las palabras, y esta es una de las razones por las que he tratado...
"La complejidad sensorial inmersiva del paisaje, especialmente los bosques, siempre me ha conmovido más allá de las palabras, y esta es una de las razones por las que he tratado de representarlo en mi trabajo. Las formas botánicas y la naturaleza muy ampliamente definidas me han brindado un sinfín de ejemplos de estética. belleza y modelos para pensar sobre formas de arte. La variedad de árboles y plantas, patrones y texturas, el movimiento de la luz y el viento, sonidos y olores... hay tanto para asimilar. Además de todo el material sensorial, tengo un fuerte conexión del corazón con lugares salvajes. Me doy cuenta de la naturaleza dondequiera que esté y en todas las escalas diferentes, incluso las malas hierbas desaliñadas que aparecen a través de las grietas en el concreto. Paso una buena cantidad de tiempo en hermosos lugares naturales cada año, en el verano, y siento que lo guardo en mi sistema nervioso para el invierno. En proyectos anteriores, utilicé materiales específicos con fines conceptuales, a menudo con materiales provenientes directamente del paisaje o del vertedero. Experimento mucho con diferentes técnicas. Algunos experimentos arrojan resultados interesantes y otros no. A veces usaré un trozo del paisaje directamente, como herramienta para hacer una marca, como una rama como pincel o una roca como plantilla. Esto me permite incrustar el paisaje en la forma de una obra." - Scott Wolniak
La práctica multidisciplinaria de Scott Wolniak abarca pintura, dibujo, video y escultura; en todos los medios, el artista radicado en Chicago se preocupa por construir relaciones y espacios que ha descrito como “contemplativos y divertidos”. Wolniak se esfuerza por crear espacios pictóricos que piden y recompensan modos lentos de mirar. “La acumulación de pequeñas marcas, operaciones fortuitas y fragmentos de textura crea energía óptica y encarna una especie de fuerza vital descentrada que considero mi estilo”, señaló recientemente Wolniak. “Fuentes dispares como los fenómenos naturales, la decadencia urbana, el simbolismo de la nueva era y la artesanía de estudio se fusionan para iluminar la vida cotidiana dentro de un contexto cósmico”. En la serie de pinturas y trabajos en papel recortado incluidos en la exposición Alight de Wolniak, las formas botánicas inventadas son el punto de partida para la improvisación artística. Las imágenes de plantas y pasto continúan brindando a Wolniak un "motivo estructural flexible" que funciona tanto como símbolos del mundo natural como alegorías del comportamiento humano. Su trabajo en dibujo, pintura, escultura y video utiliza técnicas intensivas en mano de obra y materiales humildes, junto con humor y efectos ópticos, para explorar la relación en constante evolución entre el paisaje y la abstracción, el espacio exterior y el espacio interior.
"The immersive sensory complexity of the landscape, forests especially, has always moved me beyond words, and this is one reason that I have tried to represent it in my work. Botanical forms and nature very broadly defined have provided me with endless examples of aesthetic beauty and models for thinking about art forms. The variegation of trees and plants, patterns and textures, the movement of light and wind, sounds and smells… there is so much to take in. In addition to all the sensory stuff, I have a strong heart connection to wild places.
I notice nature wherever I am and at all different scales, even just scraggly weeds that pop through cracks in concrete. I spend a good amount of time in beautiful natural places each year, in the summer, and I feel like I store it up in my nervous system for the winter. With past projects, I used specific materials for conceptual purposes, often with materials coming directly from the landscape or landfill. I experiment a lot with different techniques. Some experiments yield interesting results and others don't. Sometimes I will use a piece of the landscape directly, as a tool to make a mark, like a branch as a brush or a rock as a stencil. This allows me to embed the landscape into the form of a work." - Scott Wolniak
Scott Wolniak’s multi-disciplinary practice encompasses painting, drawing, video, and sculpture; in all media, the Chicago-based artist is concerned with building relationships and spaces that he has described as “contemplative and funny.” Wolniak strives to create pictorial spaces that ask for and reward slow modes of looking.
“The accumulation of small marks, chance operations and textural fragments creates optical energy, and embodies an off-kilter sort of life-force that I think of as my style,” Wolniak recently noted. “Disparate sources such as natural phenomena, urban decay, new-age symbolism and studio-craft merge to illuminate everyday life within a cosmic context.”
In the series of paintings and cut paper works included in Wolniak’s exhibition Alight, invented botanical forms are the starting point for artistic improvisation. Plants and grass imagery continue to provide Wolniak with “a flexible structural motif” that function both as symbols of the natural world as well as allegories for human behavior. His work in drawing, painting, sculpture and video utilizes labor-intensive techniques and humble materials, along with humor and optical effects, to explore the ever-evolving relationship between landscape and abstraction, outer space and inner space.
La práctica multidisciplinaria de Scott Wolniak abarca pintura, dibujo, video y escultura; en todos los medios, el artista radicado en Chicago se preocupa por construir relaciones y espacios que ha descrito como “contemplativos y divertidos”. Wolniak se esfuerza por crear espacios pictóricos que piden y recompensan modos lentos de mirar. “La acumulación de pequeñas marcas, operaciones fortuitas y fragmentos de textura crea energía óptica y encarna una especie de fuerza vital descentrada que considero mi estilo”, señaló recientemente Wolniak. “Fuentes dispares como los fenómenos naturales, la decadencia urbana, el simbolismo de la nueva era y la artesanía de estudio se fusionan para iluminar la vida cotidiana dentro de un contexto cósmico”. En la serie de pinturas y trabajos en papel recortado incluidos en la exposición Alight de Wolniak, las formas botánicas inventadas son el punto de partida para la improvisación artística. Las imágenes de plantas y pasto continúan brindando a Wolniak un "motivo estructural flexible" que funciona tanto como símbolos del mundo natural como alegorías del comportamiento humano. Su trabajo en dibujo, pintura, escultura y video utiliza técnicas intensivas en mano de obra y materiales humildes, junto con humor y efectos ópticos, para explorar la relación en constante evolución entre el paisaje y la abstracción, el espacio exterior y el espacio interior.
"The immersive sensory complexity of the landscape, forests especially, has always moved me beyond words, and this is one reason that I have tried to represent it in my work. Botanical forms and nature very broadly defined have provided me with endless examples of aesthetic beauty and models for thinking about art forms. The variegation of trees and plants, patterns and textures, the movement of light and wind, sounds and smells… there is so much to take in. In addition to all the sensory stuff, I have a strong heart connection to wild places.
I notice nature wherever I am and at all different scales, even just scraggly weeds that pop through cracks in concrete. I spend a good amount of time in beautiful natural places each year, in the summer, and I feel like I store it up in my nervous system for the winter. With past projects, I used specific materials for conceptual purposes, often with materials coming directly from the landscape or landfill. I experiment a lot with different techniques. Some experiments yield interesting results and others don't. Sometimes I will use a piece of the landscape directly, as a tool to make a mark, like a branch as a brush or a rock as a stencil. This allows me to embed the landscape into the form of a work." - Scott Wolniak
Scott Wolniak’s multi-disciplinary practice encompasses painting, drawing, video, and sculpture; in all media, the Chicago-based artist is concerned with building relationships and spaces that he has described as “contemplative and funny.” Wolniak strives to create pictorial spaces that ask for and reward slow modes of looking.
“The accumulation of small marks, chance operations and textural fragments creates optical energy, and embodies an off-kilter sort of life-force that I think of as my style,” Wolniak recently noted. “Disparate sources such as natural phenomena, urban decay, new-age symbolism and studio-craft merge to illuminate everyday life within a cosmic context.”
In the series of paintings and cut paper works included in Wolniak’s exhibition Alight, invented botanical forms are the starting point for artistic improvisation. Plants and grass imagery continue to provide Wolniak with “a flexible structural motif” that function both as symbols of the natural world as well as allegories for human behavior. His work in drawing, painting, sculpture and video utilizes labor-intensive techniques and humble materials, along with humor and optical effects, to explore the ever-evolving relationship between landscape and abstraction, outer space and inner space.